2014. november 26., szerda

Gian Lorenzo Bernini: Apolló és Daphné

Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) barokk szobrász, építész.

Scipione Borghese palotájába négy szoborcsoportot készített:
  •          Aeneas és Anchises (1618-1619)
  •          Proserpina elrablása (1621-1622)
  •          Dávid (1623-1624)
  •          Apolló és Daphné (1622-1625)

Ez alkalommal Apolló és Daphné című szobra kerül bemutatásra.

Forrás: http://www.galleriaborghese.it/

A görög mitológia szerint Apolló (a művészetek istene) első szerelme Daphné (Gaia és Péneiosz folyamisten lánya) volt.

Egy alkalommal Apolló és Erós (szerelem istene) találkozásakor Apolló gúnyolni kezdte Eróst a nála lévő arany íj és nyilak miatt. Szerinte az íj olyan isteneknek való volt, mint ő, míg Erósnak fáklyával kellene a szerelem lángját fellobbantania. Erós mérgében meglőtte Apollót szerelemfakakasztó nyilával, majd Daphnét a szereleműző, tompa nyíllal. Apolló szerelme fellángolt és üldözőbe vette Daphnét, aki kétségbeesetten menekült előle. Hosszas üldözés után Apolló egyre közelebb jutott szerelméhez, aki ekkor szüleihez könyörgött, hogy változtassák el alakját. Kérése meghallgattatott és babérfává változott. Testét kéreg fonta körül, karjaiból ágak, hajából levelek lettek. Így mire Apolló utolérte már csak a fát ölelhette. Apolló bánkódott szerelme elvesztése miatt, ezért lantját a fáról letépett ágakkal ékesítette szerelme emlékére és elrendelte, hogy a fa örökzöld legyen és mindig viruljon.


Forrás: http://www.italyperfect.com/

A szobor a történet teljes esemény sorát jeleníti meg egy mozdulatban. Egyszerre fejezi ki az üldözést, a segélykérést és az átalakulást. Daphné teste metamorfózison megy keresztül.
A szobor barokk stílusjegyeket hordoz magán, lendületes és csavarodó. A szobrok arckifejezései a szemlélőt érzelmileg bevonják.

Daphne and Apollo by Bernini
Forrás: pinterest.com


A szobor a római Galleria Borgheseben tekinthető meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése