A görög művészet klasszikus korából fennmaradt alkotás a kor
személetének tökéletes megvalósítása: Az ember a mértéke mindennek.
Ebben a korszakban a művészek az emberi test arányainak
kutatásával foglalkoztak. Műveiket aranyszabályok (kánonok) szerint alkották.
Forrás:www.oneonta.edu |
Az Kr. e. 450 körül készült alkotás a várakozó dárdavivőt
örökítette meg. Az embernagyságban ábrázolt sportoló méltóságteljesen áll,
súlyát jobb lábára helyezve, míg bal lábfeje éppen érinti a földet. Fegyverét a
vállán átvetve készül a megmérettetésre.
A nagy anatómiai pontossággal megalkotott szobor a görögök
által annyira kedvelt kontraposztos ábrázolást keveri lágy hullámzással. Az
alak ettől sokkal élettelibbé válik. A szobor jobb oldala kissé összetorlódik,
bal oldala pedig megnyúlik. A jobb láb, amely a súlyt tartja megfeszül,
valamint vele átellenben a bal kar is feszesen tartja a dárdát. Ezzel szemben a
bal láb elernyedve van megtámasztva és a jobb kéz lazán a test mellett kinyújtva.
Polükleitosz Kánon című munkájában írta meg művészi elveit,
melyeknek tökéletes kivitelezése ez a szobor. Véleménye szerint a fej
hosszúságának hatszorosa kell legyen az egész test hosszúsága, míg a kézfej
hosszúságának pontosan tízszerese.
Mára az eredeti borz szobor római márvány másolatban maradt
meg. A nápolyi Museo Nazionale-ban tekinthető meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése